Meerdere cultuurorganisaties in Nederland

Basis Infrastructuur

Tweede helft 2019, begin 2020

Meerdere cultuurorganisaties in Nederland

Ondersteuning bij BIS-aanvragen

Blueyard ondersteunde verschillende cultuurorganisaties bij het ontwikkelen van een meerjarig ‘activiteitenplan’. Daar hing veel van af. Want deze ‘activiteitenplannen’ dienen als basis voor meerjarige subsidie van het Ministerie van OCW (de BIS), de rijksfondsen, de provincie of de gemeente. 

Het opstellen van het meerjarige activiteitenplan (of toekomstplan, of beleidsplan) blijkt voor alle cultuurinstellingen die we hielpen (kleine én grote) een flinke bevalling. Met alle kramp en pijn die daarbij hoort. Maar als het kind er eenmaal was, dan was het feest. Dan lag er ook een duidelijke route voor de toekomst. De organisaties weten weer goed wat hen te doen staat en ze kunnen weer (zoals ze het zelf zeiden) back to work!

Het zijn uiteenlopende organisaties die Blueyard hielp in het opstellen van de plannen: van landelijke kunstmanifestatie tot lokale theaterorganisatie. Van stedelijk kunstmuseum tot internationale designweek. Zo’n beetje alle disciplines kwamen voorbij: beeldende kunst, theater, literatuur, muziek, mode, design, erfgoed. Soms gaven we de instellingen een snel advies – hoog over – maar vaak ook gingen we samen een intensief traject aan. Daarbij bouwden en schreven we samen het plan; van missie- en visieniveau tot en met de activiteiten en financieringsstrategie.

En als het nodig was, dan ondersteunden we ook bij het (digitaal) indienen van de subsidieaanvragen en de daarbij horende begroting en formulieren.

De Raad voor Cultuur beoordeelt de plannen in de loop van 2020. De Minister van OCW maakt op prinsjesdag de definitieve besluiten over de subsidies bekend.

Meer projecten

Met meer dan 350.000 bezoekers en meer dan 450 activiteiten verspreid over 110 locaties, wordt het voor de bezoeker van Dutch Design Week steeds moeilijker z’n weg te vinden. Wij ontwikkelden een innovatief model om op basis van publieksdata bezoekers maatgericht te gidsen door het overweldigende aanbod. Fact-based, niet gericht op marketing en groei, maar gericht op bezoekerservaring en impact. Op basis van individuele kenmerken en design-ervaring, kan DDW maatwerk-suggesties bieden, waarmee de persoonlijke ervaring van de bezoeker verrijkt wordt. Na een pilot-fase in 2018 is in 2019 de eerste fase van het impactonderzoek gestart. Dat deden we met onderzoeksbureau Dynamic Concepts Consultancy uit Eindhoven, Fontys Hogeschool Tilburg en Design Academy Eindhoven. Het is een ontwikkeltraject van drie jaar.

Lees hier onderzoeksrapportage

Kijk ook op:

 

Een goed verteld verhaal kan de wereld veranderen. Maar dat gaat niet vanzelf. Met een gerichte impactcampagne kun je zorgen dat een documentaire of een andere productie werkelijke impact heeft op kijkers of bezoekers. Impact kun je maken. Zoals je met markering je publiek kan bereiken, zo kun je met een impactcampagne je publiek raken en bewegen.

Impact Makers begeleidt, ondersteunt en adviseert makers bij het ontwerpen en uitvoeren van impactcampagnes. Wij mochten Impact Makers helpen bij het bepalen van hun koers en adviseren over hun bedrijfsstrategie.

Wij interviewden makers, financiers en andere betrokkenen, en adviseerden over de meest kansrijke strategische koers voor Impact Makers. We becijferden de marktkansen en stelden een nieuw businessmodel op. Tenslotte signaleerden we dat er …