Heerlen koploper in cultuur

Heerlen koploper in cultuur

Het monumentale filmtheater Royal wordt uitgebreid tot regionale filmhup. (Foto: Geert Boogaard)

Heerlen doet iets uitzonderlijks. En dat mag van ons echt in de spotlights. De gemeente kiest er namelijk expliciet voor cultuur een rol van betekenis te geven bij het bouwen aan de stad en de samenleving. Heerlen behoort daarmee bovendien tot de landelijke koplopers waar het gaat om het investeren in cultuur.

De gemeente investeert onder meer in het Romeins Museum, een stadsbad in een rijksmonumentale kerk en de Filmhub Royal Theater. Daarnaast zet Heerlen zich extra in voor muziek en dans op scholen en ziet zij de noodzaak in om zowel grote als kleinschalige culturele evenementen stevig te ondersteunen. En telkens is de betekenis voor de ontwikkeling van de stad en haar inwoners het centrale motief. Blueyard vindt dit een inspirerend voorbeeld voor heel Nederland.

Heerlen stijgt naar de tweede plek

In de Benchmark Cultuur – opgesteld door Chris van Koppen op basis van CBS-onderzoek – is Heerlen gestegen van de derde naar de tweede plek in Nederland, waarbij de stad zelfs Amsterdam en Rotterdam voorbijstreefde. Die hoge positie weerspiegelt zich in de kwaliteit van het cultuuraanbod.

Dat is te zien in bijvoorbeeld de internationale exposities in Museum SCHUNCK en in het grootse podiumkunstenfestival van het land, Cultura Nova. Heerlen heeft ook lef door ruimte te maken voor nieuwe kunstvormen. Zo heeft Heerlen zichzelf onder meer op de kaart gezet als ‘streetart-hoofdstad’ van Nederland.

Blueyard en Heerlen

Blueyard vindt het een eer om te werken voor een stad met zo’n overtuigende visie op de rol en betekenis van cultuur. We zijn blij dat we Heerlen bij verschillende culturele vraagstukken konden ondersteunen. Zo werkten we voor SCHUNCK, het nieuwe Royal Filmtheater en het Mijnmuseum, en voerden we een analyse uit van de financiële situatie van de culturele instellingen in de stad.

Meer Nieuwsberichten