HUMAN streeft ernaar om maatschappelijke veranderingen te stimuleren die bijdragen aan een betere samenleving. De omroep wilde meer duidelijkheid en structuur over hoe impactgericht werken een vast onderdeel kan worden in het werkproces. Het doel was om impactdenken en -doen centraal te zetten in de werkwijze van HUMAN. Blueyard werd gevraagd om hierbij te helpen.
Het project bestond uit twee stappen. In de eerste stap werd de impactstrategie bepaald, een cruciale beslissing van het managementteam. Deze strategie bevatte definities en richtlijnen, zoals het gebruik van de Theory of Change om impactdoelen gestructureerd en methodisch te stellen. Ook werd vastgesteld dat het MT verantwoordelijk is voor regie en sturing: impact is Chefsache.
In de tweede stap werd een implementatieplan opgesteld. Dit plan gaf een handleiding voor hoe impactgericht werken in grote lijnen binnen HUMAN functioneert, welke stappen genomen moeten worden, en hoe dit past binnen de organisatie. We adviseerden ook over taken en verantwoordelijkheden, inclusief de aanstelling van een Impact-coördinator en de aanwijzing van een MT-lid als impact-aanjager.
Het project resulteerde in een duidelijke impactstrategie en een bijbehorend organisatieplan, dat impactdenken structureel in HUMAN verankert. Hiermee kan de omroep niet alleen focussen op bereik, maar ook op de langetermijn-impact van programma’s op de maatschappij.