Gemeente Utrecht

groot zwart-wit schilderij van Armando in een lege kamer in het landhuis Amelisweerd

zomer 2018

Gemeente Utrecht

Oud Amelisweerd – ex post

Wat leidde tot het faillissement van MOA? En wat zijn de voorwaarden voor een duurzame exploitatie van dit unieke en soms onderschatte landhuis?

Voor de gemeente Utrecht deden we onderzoek naar het einde van Museum Oud Amelisweerd. Wij interviewden vele betrokkenen, deden research naar besluitvorming, financiën en omgevingsfactoren.

Onze conclusie was dat de randvoorwaarden voor het landhuis dusdanig beperkend waren, dat een duurzame exploitatie niet mogelijk was. Het rapport wordt door de gemeente gebruikt bij de besluitvorming over een nieuwe invulling van het landhuis, toewerkend naar een permanente bestemming van dit waardevolle Rijksmonument.

Download het rapport hier

Meer projecten

Blueyard ondersteunde verschillende cultuurorganisaties bij het ontwikkelen van een meerjarig ‘activiteitenplan’. Daar hing veel van af. Want deze ‘activiteitenplannen’ dienen als basis voor meerjarige subsidie van het Ministerie van OCW (de BIS), de rijksfondsen, de provincie of de gemeente. 

Het opstellen van het meerjarige activiteitenplan (of toekomstplan, of beleidsplan) blijkt voor alle cultuurinstellingen die we hielpen (kleine én grote) een flinke bevalling. Met alle kramp en pijn die daarbij hoort. Maar als het kind er eenmaal was, dan was het feest. Dan lag er ook een duidelijke route voor de toekomst. De organisaties weten weer goed wat hen te doen staat en ze kunnen weer (zoals ze het zelf zeiden) back to work!

Het zijn uiteenlopende organisaties die Blueyard hielp in het opstellen van de plannen: van …

Met meer dan 350.000 bezoekers en meer dan 450 activiteiten verspreid over 110 locaties, wordt het voor de bezoeker van Dutch Design Week steeds moeilijker z’n weg te vinden. Wij ontwikkelden een innovatief model om op basis van publieksdata bezoekers maatgericht te gidsen door het overweldigende aanbod. Fact-based, niet gericht op marketing en groei, maar gericht op bezoekerservaring en impact. Op basis van individuele kenmerken en design-ervaring, kan DDW maatwerk-suggesties bieden, waarmee de persoonlijke ervaring van de bezoeker verrijkt wordt. Na een pilot-fase in 2018 is in 2019 de eerste fase van het impactonderzoek gestart. Dat deden we met onderzoeksbureau Dynamic Concepts Consultancy uit Eindhoven, Fontys Hogeschool Tilburg en Design Academy Eindhoven. Het is een ontwikkeltraject van drie jaar.

Lees hier onderzoeksrapportage

Kijk ook op: