RCOAK, Fonds Sluyterman van Loo, Prins Bernhard Cultuurfonds

Twee oude dames kijken zorgvuldig naar een tafel waar een aantal boetseerwerkjes op rode vellen papier gezet zijn

2e helft 2019

RCOAK, Fonds Sluyterman van Loo, Prins Bernhard Cultuurfonds

Lang Leve Kunst

Kunstactiviteiten verrijken het leven van ouderen. Nieuwe zingeving, minder gevoelens van eenzaamheid en meer sociale contacten. Onderzoek toont aan dat hun gezondheid en welbevinden hierdoor verbetert. Naast de individuele impact is berekend dat dit een besparing van meer 100 mln aan zorgkosten kan opleveren.

In 2013 werd door fondsen, overheid en belangenorganisaties een convenant gesloten ter bevordering van kunstbeoefening door ouderen.

Op basis van het convenant besloten drie fondsen hun ondersteuning van projecten rond kunstbeoefening door ouderen samen te brengen tot één nieuw fonds. Stichting RCOAK, Fonds Sluyterman van Loo en Prins Bernhard Cultuurfonds. Het Lang Leve Kunst Fonds wordt eind 2020 gelanceerd en is vanaf 2021 operationeel.

Wij stelden het bedrijfsplan op voor dit nieuwe fonds. We adviseerden over de organisatievorm, werkwijze, beleidscriteria, communicatie en fondsenwerving. De samenwerkingsvorm is licht en flexibel, zodanig dat er volop ruimte is voor andere organisaties om zich aan te sluiten of samen te werken.

LEDEN | EXPERTISE

Meer projecten

Blueyard ondersteunde verschillende cultuurorganisaties bij het ontwikkelen van een meerjarig ‘activiteitenplan’. Daar hing veel van af. Want deze ‘activiteitenplannen’ dienen als basis voor meerjarige subsidie van het Ministerie van OCW (de BIS), de rijksfondsen, de provincie of de gemeente. 

Het opstellen van het meerjarige activiteitenplan (of toekomstplan, of beleidsplan) blijkt voor alle cultuurinstellingen die we hielpen (kleine én grote) een flinke bevalling. Met alle kramp en pijn die daarbij hoort. Maar als het kind er eenmaal was, dan was het feest. Dan lag er ook een duidelijke route voor de toekomst. De organisaties weten weer goed wat hen te doen staat en ze kunnen weer (zoals ze het zelf zeiden) back to work!

Het zijn uiteenlopende organisaties die Blueyard hielp in het opstellen van de plannen: van …

Met meer dan 350.000 bezoekers en meer dan 450 activiteiten verspreid over 110 locaties, wordt het voor de bezoeker van Dutch Design Week steeds moeilijker z’n weg te vinden. Wij ontwikkelden een innovatief model om op basis van publieksdata bezoekers maatgericht te gidsen door het overweldigende aanbod. Fact-based, niet gericht op marketing en groei, maar gericht op bezoekerservaring en impact. Op basis van individuele kenmerken en design-ervaring, kan DDW maatwerk-suggesties bieden, waarmee de persoonlijke ervaring van de bezoeker verrijkt wordt. Na een pilot-fase in 2018 is in 2019 de eerste fase van het impactonderzoek gestart. Dat deden we met onderzoeksbureau Dynamic Concepts Consultancy uit Eindhoven, Fontys Hogeschool Tilburg en Design Academy Eindhoven. Het is een ontwikkeltraject van drie jaar.

Lees hier onderzoeksrapportage

Kijk ook op: