Impact Makers

Still uit de documentaire Alicia, over een meisje dat jaren in vele verschillende opvangtehuizen verblijft

2e helft 2019

Impact Makers

Impact kun je maken

Een goed verteld verhaal kan de wereld veranderen. Maar dat gaat niet vanzelf. Met een gerichte impactcampagne kun je zorgen dat een documentaire of een andere productie werkelijke impact heeft op kijkers of bezoekers. Impact kun je maken. Zoals je met markering je publiek kan bereiken, zo kun je met een impactcampagne je publiek raken en bewegen.

Impact Makers begeleidt, ondersteunt en adviseert makers bij het ontwerpen en uitvoeren van impactcampagnes. Wij mochten Impact Makers helpen bij het bepalen van hun koers en adviseren over hun bedrijfsstrategie.

Wij interviewden makers, financiers en andere betrokkenen, en adviseerden over de meest kansrijke strategische koers voor Impact Makers. We becijferden de marktkansen en stelden een nieuw businessmodel op. Tenslotte signaleerden we dat er sprake is van marktfalen in de wereld van impactproducties. Op basis daarvan adviseerden we over samenwerking met en door de documentairesector.

Meer projecten

Er gaapt een kloof tussen de culturele instellingen in Amsterdam Zuidoost en hun (potentiële) financiers. Beide weten elkaar niet goed genoeg te vinden. Dat leidt ertoe dat de instellingen hun waarde, kracht en eigenheid onvoldoende verzilveren. Het Stadsdeel onderkende dat gegeven en vroeg Blueyard om ondersteuning.

Gedurende een diepgaand traject verkennen we hoe de uiteenlopende organisaties ervoor staan, begeleiden we hun – al dan niet meerjarige – aanvraagprocedures en brengen we hen in contact met de fondsen. Daartoe organiseerden we onder meer een webinar. Het Amsterdams Fonds voor de Kunst, Fonds voor Cultuurparticipatie en VSBfonds verleenden hun medewerking. Met gebruikmaking van de evaluatie van dat webinar organiseren we binnenkort een tweede editie. De verwachting is dat meer fondsen en meer culturele instellingen daarbij zullen aansluiten. Daarnaast …

Voor Museum Hindeloopen ontwikkelden Mirjam Blott en Geert Boogaard een toekomstvisie. Deze toekomstvisie vormt de basis voor een ingrijpende vernieuwing van zowel het museumgebouw als de presentatie. Belangrijk element in de toekomstvisie is een actievere verbinding met het erfgoed en de cultuurhistorie van het stadje zelf. Bezoekers aan Hindeloopen beginnen straks hun kennismaking met het unieke stadje in het Museum Hindeloopen. Niet voor niets luidt nu de missie voor het nieuwe museum: “Wij openen Hindeloopen”.

Voor onze opdracht dompelden Mirjam en Geert zich onder in de cultuur en geschiedenis van het stadje in Súdwest-Fryslân. Ze spraken met vele ‘Hylpers’. En zo konden we ontdekken wat eigenlijk de grootste schat is van het museum: dat is Hindeloopen zélf! De cultuur en geschiedenis van Hindeloopen is werkelijk uniek …