Het Nationale Theater

Jeugdvoorstelling Robotje met een gebarentolk op het podium

2019

Het Nationale Theater

HNTonbeperkt

Theater is voor iedereen, dus ook voor mensen met een beperking. Het Nationale Theater produceert en presenteert theater vanuit standplaats Den Haag en kiest voor een integrale aanpak om de eigen toegankelijkheid te vergroten voor mensen die niet of slecht zien, horen of bewegen.

Met het programma HNTonbeperkt wordt niet alleen de fysieke omgeving van het theater toegankelijk gemaakt, maar ook de eigen organisatie en het aanbod op het podium. Door hulpmiddelen zoals gebarentolken te integreren in de voorstelling, met assistentie voor, tijdens of na de voorstelling en vooral door ervoor te zorgen dat iedereen zich welkom voelt.

Blueyard hielp Het Nationale Theater met de planontwikkeling en fondsenwerving voor de extra investeringen die voor dit programma nodig zijn. Lees hier het artikel in de Volkskrant over de motieven van Saartje Oldenburg, initiator van het programma HNTonbeperkt.

Meer projecten

Blueyard ondersteunde verschillende cultuurorganisaties bij het ontwikkelen van een meerjarig ‘activiteitenplan’. Daar hing veel van af. Want deze ‘activiteitenplannen’ dienen als basis voor meerjarige subsidie van het Ministerie van OCW (de BIS), de rijksfondsen, de provincie of de gemeente. 

Het opstellen van het meerjarige activiteitenplan (of toekomstplan, of beleidsplan) blijkt voor alle cultuurinstellingen die we hielpen (kleine én grote) een flinke bevalling. Met alle kramp en pijn die daarbij hoort. Maar als het kind er eenmaal was, dan was het feest. Dan lag er ook een duidelijke route voor de toekomst. De organisaties weten weer goed wat hen te doen staat en ze kunnen weer (zoals ze het zelf zeiden) back to work!

Het zijn uiteenlopende organisaties die Blueyard hielp in het opstellen van de plannen: van …

Met meer dan 350.000 bezoekers en meer dan 450 activiteiten verspreid over 110 locaties, wordt het voor de bezoeker van Dutch Design Week steeds moeilijker z’n weg te vinden. Wij ontwikkelden een innovatief model om op basis van publieksdata bezoekers maatgericht te gidsen door het overweldigende aanbod. Fact-based, niet gericht op marketing en groei, maar gericht op bezoekerservaring en impact. Op basis van individuele kenmerken en design-ervaring, kan DDW maatwerk-suggesties bieden, waarmee de persoonlijke ervaring van de bezoeker verrijkt wordt. Na een pilot-fase in 2018 is in 2019 de eerste fase van het impactonderzoek gestart. Dat deden we met onderzoeksbureau Dynamic Concepts Consultancy uit Eindhoven, Fontys Hogeschool Tilburg en Design Academy Eindhoven. Het is een ontwikkeltraject van drie jaar.

Lees hier onderzoeksrapportage

Kijk ook op: