Dutch Design Foundation

Posters voor Dutch Design Week 18 gemaakt door studenten

2015 - heden

Dutch Design Foundation

Dutch Design Week echt helpen ontwikkelen…

Als er één voorbeeld te geven is waar Blueyard uit de verf kon komen, dan is het wel met ons werk voor de Dutch Design Foundation. Samen met het toegewijde team van de foundation ontwikkelden we een nieuwe koers voor Dutch Design Week.

Blueyard doorliep met de organisatie een intensief traject. Als eerste ontwikkelden we met de organisatie een meer-jarenvisie en zelfs een nieuwe organisatie: de Dutch Design Foundation (dat was tot dan toe de coöperatie Capital D). Vanuit de nieuwe organisatie en de nieuwe visie ontwikkelden we een aantal ‘programmalijnen’. En van daaruit een aantal projecten. Het resultaat: landelijke meerjarige financiering (ministerie van OCW), financiering van programmalijnen en projecten (verschillende fondsen en sponsoren).

En ook nu nog helpen we de Dutch Design Foundation. Als ‘buitenboordmotor’. Zo kan de organisatie zich op haar kerntaken richten en kunnen we samen toch flink wat voor elkaar krijgen.

Meer projecten

Voor de omroepvereniging VPRO was Blueyard-adviseur Karin Sommerer ruim zeven maanden interim-manager van de 20-koppige afdeling Marketing & Creatief Bureau. Als onderdeel van Publiek & Marketing zorgt deze afdeling voor het optimaliseren van het bereik en de impact van de VPRO-programma’s.

Het team had een roerige periode achter de rug; middels gesprekken over prioriteiten, rol, verantwoordelijkheid en houding werd de rust hersteld. Het stellen van heldere prioriteiten bracht daarnaast vernieuwde slagkracht.

Ook zette Karin samen met het team een volgende stap in een re-organisatie: door processen en een ieders aandeel daarin helder in beeld te brengen, optimaliseerde zij de samenwerking onderling en met andere afdelingen. Hierdoor steeg het werkplezier en de efficiency.

 

Peppered is een Nederlands web- en marketingplatform voor de culturele sector. Zeer succesvol in Nederland en België en actief in o.a. Groot-Brittannië. Zij vroegen ons de Duitse markt te verkennen.

Blueyard, met goede contacten in het Duitse culturele veld, deed onderzoek naar kansen en bedreigingen en gaf advies over ons buurland – dat, hoewel zo dichtbij, toch wezenlijk anders is dan Nederland.