KVB Boekwerk

Jongeman die buiten op een bankje in de natuur geconcentreerd zit te lezen in een boek

2018-2019

KVB Boekwerk

De impact van het boek

De impact van het boek is een analyse van de impact van lezen op de mens en de maatschappij. Deze analyse werd door Blueyard uitgevoerd in opdracht van KVB Boekwerk, het kennis- en innovatieplatform voor de boekensector.

Samen met twee andere onderzoeken vormt deze analyse het antwoord op de vraag van KVB Boekwerk naar de impact van het boek. SEO economisch onderzoek deed onderzoek naar de economische impact: over de bijdrage van het maken, produceren en verkopen van boeken aan de Nederlandse economie. Lysias Advies deed onderzoek naar de maatschappelijke impact: over de bijdrage van boekwinkels aan de leefbaarheid van buurt of wijk. De analyse van de impact van lezen op de mens en de maatschappij werd uitgevoerd door Blueyard.

Hier vind je De impact van het boek.

De onderzoeken werden gepresenteerd op 27 maart 2019.

 

Meer projecten

Blueyard ondersteunde verschillende cultuurorganisaties bij het ontwikkelen van een meerjarig ‘activiteitenplan’. Daar hing veel van af. Want deze ‘activiteitenplannen’ dienen als basis voor meerjarige subsidie van het Ministerie van OCW (de BIS), de rijksfondsen, de provincie of de gemeente. 

Het opstellen van het meerjarige activiteitenplan (of toekomstplan, of beleidsplan) blijkt voor alle cultuurinstellingen die we hielpen (kleine én grote) een flinke bevalling. Met alle kramp en pijn die daarbij hoort. Maar als het kind er eenmaal was, dan was het feest. Dan lag er ook een duidelijke route voor de toekomst. De organisaties weten weer goed wat hen te doen staat en ze kunnen weer (zoals ze het zelf zeiden) back to work!

Het zijn uiteenlopende organisaties die Blueyard hielp in het opstellen van de plannen: van …

Met meer dan 350.000 bezoekers en meer dan 450 activiteiten verspreid over 110 locaties, wordt het voor de bezoeker van Dutch Design Week steeds moeilijker z’n weg te vinden. Wij ontwikkelden een innovatief model om op basis van publieksdata bezoekers maatgericht te gidsen door het overweldigende aanbod. Fact-based, niet gericht op marketing en groei, maar gericht op bezoekerservaring en impact. Op basis van individuele kenmerken en design-ervaring, kan DDW maatwerk-suggesties bieden, waarmee de persoonlijke ervaring van de bezoeker verrijkt wordt. Na een pilot-fase in 2018 is in 2019 de eerste fase van het impactonderzoek gestart. Dat deden we met onderzoeksbureau Dynamic Concepts Consultancy uit Eindhoven, Fontys Hogeschool Tilburg en Design Academy Eindhoven. Het is een ontwikkeltraject van drie jaar.

Lees hier onderzoeksrapportage

Kijk ook op: