Met de komst van Daria Bukvić als artistiek leider van Oostpool zette het toneelgezelschap uit Arnhem koers op vernieuwend theater voor een jonge doelgroep. Richard 3 – The Gay King (regie: Char Li Chung) en een spectaculaire Midzomernachtsdroom (regie: Daria) gaven deze ambitie vanuit de inhoud vorm. Maar hoe deze nieuwe koers te vertalen in een eenduidig verhaal om zo van groeiende betekenis te kunnen zijn voor Arnhem, Oost-Nederland en Nederland?
Met deze vraag kwam Oostpool bij Blueyard. De wens was om een onderscheidende positionering te ontwikkelen (wie is Oostpool, welke plek neemt Oostpool in en waar staat Oostpool voor?) en om daarbij een passende marketing en communicatie-strategie te formuleren, vergezeld van een ‘brand voice’ (hoe schrijft Oostpool aansprekende en wervende teksten?).
Na lezing en analyse van relevante stukken en gesprekken met interne en externe stakeholders ontwikkelde Blueyard eerste denkrichtingen. In een interactieve sessie met Oostpool maakten wij het concept finaal. Het resulteerde in een overzichtelijk aantal slides met daarin beschreven de bouwstenen van de positioneringsstrategie, inclusief een korte toelichting per element over het nut en het gebruik. In een tweedes stap, o.a. op basis van een werksessie met Oostpool, ontwikkelde Blueyard de marcom-strategie op hoofdlijnen. Met als kader de ambitie en doelstellingen, maar ook de resources van het gezelschap.
Het resultaat is een praktisch toepasbare advies (Theater Oostpool – Schudt je wakker) dat als kompas en sturingselement dient. Nu inhoud, positionering en marcom hetzelfde verhaal vertellen is het fundament gelegd, waarop betekenis kan groeien.
Foto: Joris van Bennekom