In de zomer van 2018 klopte Stichting Het Binnenstebuiten bij Blueyard aan met een idee. Een idee om jongeren via kunst en cultuur hun talenten te laten ontdekken, om zo een positief toekomstbeeld over zichzelf te ontwikkelen. Dat groeide in de jaren uit tot Future Me: een onderwijsprogramma waarin vmbo- en vso-leerlingen samen met kunstenaars hun gewenste toekomst ontdekken.
En dat is hard nodig: veel van de jongeren uit het lager voortgezet onderwijs hebben een laag zelfbeeld en zijn vaak getraumatiseerd . Tijdens Future Me maken leerlingen op een beeldende manier zichtbaar wat er in hen leeft en verbeelden ze hun toekomst. Hierdoor leren zij om op een positieve manier over zichzelf te denken en naar de toekomst te kijken. Van klacht naar kracht!
Wisselwerking tussen wetenschap, kunst en onderwijs
Blueyard-collega Jelle heeft vanaf het eerste idee meegebouwd aan Future Me. Wat begon met een plan werden pilots die vervolgens wetenschappelijk zijn onderbouwd. De aanpak, waarbij er telkens een wisselwerking is tussen wetenschap, kunst en onderwijs, is in de praktijk een succes gebleken. Deelnemers reageren positief en steeds meer scholen hebben interesse om mee te doen. Maar het belangrijkste: het programma heeft een positieve impact op de jongeren.
Jelle: ‘Dit project laat heel duidelijk zien wat ik waardevol en leuk vind aan mijn werk bij Blueyard. We nemen niet zomaar iedere opdracht aan. Een project moet betekenisvol zijn en de inhoud moet kloppen. Vanuit deze basis verloopt de samenwerking heel organisch. We bekijken per situatie wat we precies kunnen betekenen.’
De volgende stap is een professionaliseringsslag en het uitwerken van een business model, zodat Future Me uiteindelijk zonder subsidies kan.