Peppered

2019

Peppered

Marktverkenning Duitse culturele sector

 

Peppered is een Nederlands web- en marketingplatform voor de culturele sector. Zeer succesvol in Nederland en België en actief in o.a. Groot-Brittannië. Zij vroegen ons de Duitse markt te verkennen.

Blueyard, met goede contacten in het Duitse culturele veld, deed onderzoek naar kansen en bedreigingen en gaf advies over ons buurland – dat, hoewel zo dichtbij, toch wezenlijk anders is dan Nederland.

 

Meer projecten

In opdracht van de gemeente Heerenveen onderzochten wij in hoeverre een verregaande clustering van het Posthuis Theater en hun cultuureducatiepartner Ateliers Majeur mogelijk zou zijn; voor de toekomstbestendigheid van de organisaties en de slagkracht van het lokale, culturele veld.

Uit de stukken maakten wij op, dat ‘de onderstroom’ (het samenstel aan informele factoren die zich ‘onder water’ bevinden) een niet onbelangrijke rol speelde in het contact. Deze aanname werd in het eerste consultatiegesprek bevestigd en daarmee een belangrijk uitgangspunt van ons onderzoek. Wij betrokken zorgvuldig alle stakeholders, brachten de onderstroom in beeld en bespraken deze aan de hand van de ijsberg-metafoor. Dit open gesprek bracht wederzijdse begrip en hielp bij de totstandkoming en de inhoud van het rapport.

Door deze stap, gecombineerd met de analyse van de beleidsstukken en …

Het prachtige stadhuis van Bolsward krijgt een nieuwe functie. Een cultuurhistorisch centrum met een museum, bibliotheek, archief, horeca en ruimte voor evenementen. De Stichting Historisch Centrum Westergo, die het museum en tentoonstellingsruimtes inricht, vroeg aan Blueyard om als kwartiermaker dit project te organiseren.

We ontwikkelden het concept voor de functie van het tentoonstellingsgebouw en voor de vaste presentatie. We organiseren de fondsenwerving en begeleiden de organisatie en samenwerking tussen de vele betrokken partners.

De Tiid opent in het voorjaar van 2021.