IMGL_9662 kopie

2016 tot heden

KVB

Kennis en innovatie boekenmarkt

In opdracht van de Koninklijke Vereniging voor het Boekenvak onderzocht Blueyard de wensen voor het opzetten van een kennis- en innovatieprogramma voor de boekenmarkt. Op basis van een intensieve verkenning in de sector en afstemming met de opdrachtgevers en de beoogde partners van het programma, is een plan ontwikkeld. Dit kwam tegemoet aan de eisen van de uitgevers, boekverkopers, het Letterenfonds, Stichting Lezen, de CPNB en het Ministerie van OCW. Het plan heeft geleid tot de opzet van KVB Boekwerk, als kennis- en innovatieprogramma voor het boekenvak. Blueyard is vervolgens gevraagd als kwartiermaker om het programma management vormt te geven en op te starten.

Meer projecten

Blueyard ondersteunde verschillende cultuurorganisaties bij het ontwikkelen van een meerjarig ‘activiteitenplan’. Daar hing veel van af. Want deze ‘activiteitenplannen’ dienen als basis voor meerjarige subsidie van het Ministerie van OCW (de BIS), de rijksfondsen, de provincie of de gemeente. 

Het opstellen van het meerjarige activiteitenplan (of toekomstplan, of beleidsplan) blijkt voor alle cultuurinstellingen die we hielpen (kleine én grote) een flinke bevalling. Met alle kramp en pijn die daarbij hoort. Maar als het kind er eenmaal was, dan was het feest. Dan lag er ook een duidelijke route voor de toekomst. De organisaties weten weer goed wat hen te doen staat en ze kunnen weer (zoals ze het zelf zeiden) back to work!

Het zijn uiteenlopende organisaties die Blueyard hielp in het opstellen van de plannen: van …

Met meer dan 350.000 bezoekers en meer dan 450 activiteiten verspreid over 110 locaties, wordt het voor de bezoeker van Dutch Design Week steeds moeilijker z’n weg te vinden. Wij ontwikkelden een innovatief model om op basis van publieksdata bezoekers maatgericht te gidsen door het overweldigende aanbod. Fact-based, niet gericht op marketing en groei, maar gericht op bezoekerservaring en impact. Op basis van individuele kenmerken en design-ervaring, kan DDW maatwerk-suggesties bieden, waarmee de persoonlijke ervaring van de bezoeker verrijkt wordt. Na een pilot-fase in 2018 is in 2019 de eerste fase van het impactonderzoek gestart. Dat deden we met onderzoeksbureau Dynamic Concepts Consultancy uit Eindhoven, Fontys Hogeschool Tilburg en Design Academy Eindhoven. Het is een ontwikkeltraject van drie jaar.

Lees hier onderzoeksrapportage

Kijk ook op: