Wëreldbänd

© foto Jaap Reedijk

juni - augustus 2017

Wëreldbänd

Internationalisering Wëreldbänd

De Wëreldbänd is een vijfkoppige muziektheatergroep, die begin 2017 met hun nieuwste voorstelling SLÄPSTICK een sterrenregen oogstte in de Nederlandse pers. De groep zette in augustus 2017 koers naar het Fringe Festival in Edinburgh om daar hun internationale ambities te verwezenlijken. Blueyard ondersteunde de strategie voor internationalisering. Op ‘The Fringe’ worden in 26 dagen ruim 53.000 voorstellingen gegeven door zo’n 3.500 gezelschappen op 300 podia. Te midden van dat geweld ontving De Wëreldbänd vijftig sterren uit twaalf recensies en won ze de prestigieuze Spirit of the Fringe-award. Meer dan 90 internationale bookers bezochten de voorstelling. De internationalisering van de Wëreldbänd kreeg een kickstart: vele boekingen vanuit de hele wereld volgden.

Meer projecten

Blueyard ondersteunde verschillende cultuurorganisaties bij het ontwikkelen van een meerjarig ‘activiteitenplan’. Daar hing veel van af. Want deze ‘activiteitenplannen’ dienen als basis voor meerjarige subsidie van het Ministerie van OCW (de BIS), de rijksfondsen, de provincie of de gemeente. 

Het opstellen van het meerjarige activiteitenplan (of toekomstplan, of beleidsplan) blijkt voor alle cultuurinstellingen die we hielpen (kleine én grote) een flinke bevalling. Met alle kramp en pijn die daarbij hoort. Maar als het kind er eenmaal was, dan was het feest. Dan lag er ook een duidelijke route voor de toekomst. De organisaties weten weer goed wat hen te doen staat en ze kunnen weer (zoals ze het zelf zeiden) back to work!

Het zijn uiteenlopende organisaties die Blueyard hielp in het opstellen van de plannen: van …

Met meer dan 350.000 bezoekers en meer dan 450 activiteiten verspreid over 110 locaties, wordt het voor de bezoeker van Dutch Design Week steeds moeilijker z’n weg te vinden. Wij ontwikkelden een innovatief model om op basis van publieksdata bezoekers maatgericht te gidsen door het overweldigende aanbod. Fact-based, niet gericht op marketing en groei, maar gericht op bezoekerservaring en impact. Op basis van individuele kenmerken en design-ervaring, kan DDW maatwerk-suggesties bieden, waarmee de persoonlijke ervaring van de bezoeker verrijkt wordt. Na een pilot-fase in 2018 is in 2019 de eerste fase van het impactonderzoek gestart. Dat deden we met onderzoeksbureau Dynamic Concepts Consultancy uit Eindhoven, Fontys Hogeschool Tilburg en Design Academy Eindhoven. Het is een ontwikkeltraject van drie jaar.

Lees hier onderzoeksrapportage

Kijk ook op: