Blueyard begeleidde de conceptontwikkeling en positionering van het nieuwe Nederlands Mijnmuseum in Heerlen. Bovendien konden we op basis van het ontwikkelde concept een fundingstrategie ontwikkelen. Met een succesvolle fondsenwervingscampagne achter de rug, kon het museum op 1 mei 2022 zijn deuren openen. Een bijzonder moment, want het lang weggemoffelde Nederlandse mijnverleden kreeg daarmee eindelijk een waardig huis. Hierin kan het héle verhaal over het leven in en boven de mijnen verteld wordt. Gevestigd in een het voormalig warenhuis Kneepkens, komt de geschiedenis tot leven. Het ‘verdriet van Limburg’ heeft een volwaardige plek gekregen.
Nieuw venster in canon Nederlandse geschiedenis
Blueyard hielp de organisatie te zien hoe zij een bestaand, belangrijk verhaal over het mijnverleden veel meer betekenis (impact) konden geven. Niet alleen voor Heerlen of Limburg, maar voor heel Nederland. Daarvoor maakten we de verbinding met het net toegewezen ‘venster’ in de canon van de Nederlandse Geschiedenis. Het Nederlands Mijnmuseum is nu dé partij die dit nationale venster invult met het ongekende, maar zo belangrijke verhaal van de mijnbouw in Nederland.
Blueyard wenst het museum veel succes!
Foto: Nol Pepermans, nfa, collectie Nederlands Fotomuseum