Stichting HCW

2020-11-09_0477_Cultuur Historisch Centrum Bolsward Bidboek

2020-2021

Stichting HCW

De Tiid – Huis van verhalen

Het prachtige stadhuis van Bolsward krijgt een nieuwe functie. Een cultuurhistorisch centrum met een museum, bibliotheek, archief, horeca en ruimte voor evenementen. De Stichting Historisch Centrum Westergo, die het museum en tentoonstellingsruimtes inricht, vroeg aan Blueyard om als kwartiermaker dit project te organiseren.

We ontwikkelden het concept voor de functie van het tentoonstellingsgebouw en voor de vaste presentatie. We organiseren de fondsenwerving en begeleiden de organisatie en samenwerking tussen de vele betrokken partners.

De Tiid opent in het voorjaar van 2021.

Meer projecten

In opdracht van de gemeente Heerenveen onderzochten wij in hoeverre een verregaande clustering van het Posthuis Theater en hun cultuureducatiepartner Ateliers Majeur mogelijk zou zijn; voor de toekomstbestendigheid van de organisaties en de slagkracht van het lokale, culturele veld.

Uit de stukken maakten wij op, dat ‘de onderstroom’ (het samenstel aan informele factoren die zich ‘onder water’ bevinden) een niet onbelangrijke rol speelde in het contact. Deze aanname werd in het eerste consultatiegesprek bevestigd en daarmee een belangrijk uitgangspunt van ons onderzoek. Wij betrokken zorgvuldig alle stakeholders, brachten de onderstroom in beeld en bespraken deze aan de hand van de ijsberg-metafoor. Dit open gesprek bracht wederzijdse begrip en hielp bij de totstandkoming en de inhoud van het rapport.

Door deze stap, gecombineerd met de analyse van de beleidsstukken en …

De grote cultuurfondsen in Nederland sloegen de handen ineen om culturele instellingen te helpen in tijden van corona: het Kickstart Cultuurfonds. Zij legden meer dan 16 miljoen in om cultureel aanbod in de anderhalve meter-economie te ondersteunen. En vroegen aan Blueyard om hen te helpen dat te organiseren.

Wie denkt dat het weggeven van zo’n enorm bedrag gemakkelijk is, vergist zich. Wanneer je uit alle aanvragen de beste wil kiezen en als je de aanvragers binnen een paar weken uitsluitsel wil geven, dan vergt dat een hele organisatie met adviseurs, techniek, service, beleid en richtlijnen.

Aanvragers zijn net mensen: als je zegt de aanvragen te beoordelen in volgorde van binnenkomst, zal de druk op het systeem direct bij aanvang immens zijn en de techniek het begeven. Als …