Gemeente Nijmegen

de brug over de Waal bij Nijmegen, met op voorgraond een grafiek met staafdiagram over andere Nederlandse steden

januari - mei 2019

Gemeente Nijmegen

De Staat van Cultuur in Nijmegen

Blueyard onderzocht ‘de staat van de cultuur’ in Nijmegen en adviseerde de gemeente over een nieuwe visie op cultuur.

Voor het ontwikkelen van een nieuwe ‘cultuurvisie’ had Nijmegen behoefte aan een “frisse blik van buiten”. Tegelijkertijd vroeg de gemeente om concrete aanbevelingen; om”mogelijke bouwstenen voor het nieuwe cultuurbeleid”. Onze ‘frisse blik’ en onze adviezen aan de gemeente bundelden we in het rapport De Staat van Cultuur in Nijmegen.

Om tot een “beeld van de buitenstaander’ te komen, deden we niet alleen onderzoek naar de feiten en cijfers van de Nijmeegse cultuur, we gingen vooral de stad in. We bezochten culturele initiatieven in het centrum, maar zeker ook daarbuiten, tot aan de (rafel)randen van de stad. We spraken met meer dan 70 mensen. Niet alleen mensen uit de cultuursector. We deden onderzoek onder het publiek. Maar we lieten ons ook in de stad verdwalen, zodat we verrast konden worden door initiatieven die doorgaans wat  ‘onder de radar’ blijven.

Omdat Blueyard van mening is dat cultuurbeleid (net als ander beleid) concrete betekenis moet hebben voor de stad en haar bewoners, hebben we in vier werksessies gesproken met een vertegenwoordiging van die stad bij uitstek: een groep van zo’n 12 leden van de gemeenteraad.

Lees het rapport De Staat van Cultuur in Nijmegen HIER.

LEDEN | EXPERTISE

Meer projecten

Voor de omroepvereniging VPRO was Blueyard-adviseur Karin Sommerer ruim zeven maanden interim-manager van de 20-koppige afdeling Marketing & Creatief Bureau. Als onderdeel van Publiek & Marketing zorgt deze afdeling voor het optimaliseren van het bereik en de impact van de VPRO-programma’s.

Het team had een roerige periode achter de rug; middels gesprekken over prioriteiten, rol, verantwoordelijkheid en houding werd de rust hersteld. Het stellen van heldere prioriteiten bracht daarnaast vernieuwde slagkracht.

Ook zette Karin samen met het team een volgende stap in een re-organisatie: door processen en een ieders aandeel daarin helder in beeld te brengen, optimaliseerde zij de samenwerking onderling en met andere afdelingen. Hierdoor steeg het werkplezier en de efficiency.

 

Peppered is een Nederlands web- en marketingplatform voor de culturele sector. Zeer succesvol in Nederland en België en actief in o.a. Groot-Brittannië. Zij vroegen ons de Duitse markt te verkennen.

Blueyard, met goede contacten in het Duitse culturele veld, deed onderzoek naar kansen en bedreigingen en gaf advies over ons buurland – dat, hoewel zo dichtbij, toch wezenlijk anders is dan Nederland.