De rijks-cultuurfondsen

Geld voor kunst en cultuur

De rijks-cultuurfondsen

Crowdfunding culturele sector

In opdracht van de rijks-cultuurfondsen deed Blueyard onderzoek naar de mogelijkheden voor crowdfunding binnen de culturele sector. We brachten de vele opties voor crowdfunding in beeld. En we deden onderzoek onder representatieve focusgroepen, Hierdoor zagen we goed wanneer mensen kunst gaan omarmen én supporten. Het geheim: de kunst moet eerst “van ons” zijn.  Pas als we een persoonlijk verbinding voelen met het kunstproject, zijn we bereid er steun aan te verlenen.

 

 

Meer projecten

Voor de omroepvereniging VPRO was Blueyard-adviseur Karin Sommerer ruim zeven maanden interim-manager van de 20-koppige afdeling Marketing & Creatief Bureau. Als onderdeel van Publiek & Marketing zorgt deze afdeling voor het optimaliseren van het bereik en de impact van de VPRO-programma’s.

Het team had een roerige periode achter de rug; middels gesprekken over prioriteiten, rol, verantwoordelijkheid en houding werd de rust hersteld. Het stellen van heldere prioriteiten bracht daarnaast vernieuwde slagkracht.

Ook zette Karin samen met het team een volgende stap in een re-organisatie: door processen en een ieders aandeel daarin helder in beeld te brengen, optimaliseerde zij de samenwerking onderling en met andere afdelingen. Hierdoor steeg het werkplezier en de efficiency.

 

Peppered is een Nederlands web- en marketingplatform voor de culturele sector. Zeer succesvol in Nederland en België en actief in o.a. Groot-Brittannië. Zij vroegen ons de Duitse markt te verkennen.

Blueyard, met goede contacten in het Duitse culturele veld, deed onderzoek naar kansen en bedreigingen en gaf advies over ons buurland – dat, hoewel zo dichtbij, toch wezenlijk anders is dan Nederland.