De NIEUWE NOR is hét poppodium van Parkstad Limburg, gelegen in Heerlen. Een aantal jaar geleden is de NIEUWE NOR grondig verbouwd, waardoor er een extra zaal bij is gekomen. De opening van deze zaal viel precies samen met de nasleep van de coronapandemie, waardoor de verwachte financiën en bezoekersaantallen niet gehaald werden.
Analyse en advies over organisatie en subsidieniveau
De gemeente Heerlen vroeg Blueyard om een analyse van zowel de zakelijke, organisatorische als financiële kant van de organisatie met een advies over een passend subsidieniveau.
Kansen voor de organisatie
We voerden een analyse uit op basis van deskresearch, een benchmark naar vergelijkbare poppodia en verschillende gesprekken. We keken naar een aantal toekomstscenario’s en definieerden wat daarvoor nodig is. Uiteindelijk brachten we een advies uit over de kansen voor de organisatie: over hoe de zalen ingezet kunnen worden, hoe een hoger verdienmodel kon worden gehaald, en over de subsidiehoogte.
Resultaat en vervolg
Ons advies is een-op-een overgenomen door de gemeente. Daarnaast kreeg deze opdracht een vervolg: we werken momenteel aan dezelfde vraag voor een aantal andere culturele organisaties in Heerlen: Parkstad Limburg, SCHUNCK en het Nederlands Mijnmuseum.
Foto: Steef Fleur (De NIEUWE NOR)