Sinds een herstructurering in 2022, bestaat de afdeling Publiek & Informatie (P&I) van het Centraal Museum in Utrecht uit de subafdelingen Marketing & Communicatie, Educatie & Interpretatie en Digitaal. Na een jaar operationeel te zijn geweest, heeft de organisatie behoefte aan analyse van én advies over het functioneren van de vernieuwde afdeling. Namens Blueyard verzorgde Karin dit traject van ruim een jaar.
Aanpak: een gezamenlijke analyse
Om tot een gedragen advies te komen, is het volledige team van P&I vanaf de start van het traject betrokken geweest. Op basis van desk research en gesprekken is eerst in kaart gebracht met welk doel de herstructurering tot stand kwam. Vervolgens hebben we een groot aantal teamsessies begeleid, om zo inzicht te krijgen in het functioneren. Hoe zien zij de situatie? Ervaren zij problemen en wat willen zij bereiken? Parallel hieraan voerden we gesprekken met verschillende stakeholders van de organisatie, om zo een volledig beeld te krijgen.
Resultaat
Na een uitvoerig traject van een aantal maanden, leverden we een analyse met opgedane inzichten op. Op basis hiervan legde het museum een vervolgvraag bij Blueyard neer, namelijk het vertalen van het advies naar een plan voor verdere concretisering. In dit plan, dat we eind 2024 opleverden, gaven we advies op organisatieniveau, de afzonderlijke functies binnen de afdeling Publiek & Informatie en de gevolgen op tentoonstellings- en publieksniveau. Met het rapport kan het museum de komende periode op strategisch en operationeel vlak verder aan de slag.