De coöperatie
Blueyard wil geen energie verliezen aan het runnen van een bedrijf, of aan de druk om voldoende omzet te draaien. Daarom is Blueyard geen b.v. of v.o.f, maar een coöperatie. Een coöperatie is een soort vereniging. Door al onze werkzaamheden onder te brengen in de coöperatie kunnen we eenvoudig samenwerken, schaalvoordelen realiseren en daarmee kosten besparen.
Een coöperatie kenmerkt zich door een horizontale organisatiestructuur. Zo heeft Blueyard leden. De leden zijn allemaal zelfstandig ondernemer en succesvol als adviseur, onderzoeker, manager, creatief strateeg, marketeer, fondsenwerver, etc.. Leden van Blueyard hebben een ruime staat van dienst in de culturele of creatieve sector. Iedereen werkt exclusief vanuit de coöperatie.
Gezamenlijk beschikken de leden van Blueyard over een breed en sterk netwerk. Via de coöperatie landen opdrachten bij de daartoe meest passende leden. Opdrachten worden zelden door één adviseur uitgevoerd; we maken vrijwel altijd gebruik van elkaars expertise. Daarnaast houden we elkaar nauwgezet op de hoogte van lopende projecten, ontwikkelen we nieuwe projecten en delen we kennis met elkaar.
Bovendien werken we geregeld samen met specialisten van buiten de coöperatie. Deze ervaren krachten vormen een min of meer vaste schil van expertise om onze coöperatie. We noemen deze specialisten onze netwerkpartners. Daarnaast bieden we ruimte aan trainees of juniors: onze aspirant-leden.